ISPS
ISPS verplichte wetgeving
Zowel havenbedrijven als rederijen moeten sinds 2004 voldoen aan de eisen uit de ISPS-Code (International Ship and Port facility Security Code). In de Europese Unie zijn deze eisen vertaald naar Europese Verordening 725/2004. In de basis bevat de verordening eisen voor de beveiliging van zeeschepen en eisen voor de beveiliging van havenlocaties, ook wel port facilities genoemd.
Wat is een ISPS-certificaat?
Het ISPS-certificaat (International Ship and Port Facility Security Code) is een internationaal erkend certificaat voor beveiliging in de scheepvaart- en havenssector. Het ISPS-certificaat wordt verleend door de overheid en garandeert dat de havenfaciliteit voldoet aan de internationale beveiligingsnormen. Het ISPS-certificaat is verplicht voor alle internationale scheepvaartinstallaties en havens en dient te worden verlengd elke 5 jaar.
ISPS certificering
Het ISPS-certificaat (International Ship and Port Facility Security Code) is een internationaal erkend certificaat voor beveiliging in de scheepvaart- en havenssector. Het ISPS-certificaat wordt verleend door de overheid en garandeert dat de havenfaciliteit voldoet aan de internationale beveiligingsnormen. Het ISPS-certificaat is verplicht voor alle internationale scheepvaartinstallaties en havens en dient te worden verlengd elke 5 jaar.
Om de ISPS certificering te behalen en/of te behouden is het van belang ervoor te zorgen dat de beveiligingsorganisatie blijft voldoen aan de gestelde eisen uit de ISPS wet- en regelgeving.
- Uitvoeren en opstellen van de Port Facility Security Assessment (PFSA)
- Opstellen van het Port Facility Security Plan (PFSP)
- Ontwikkelen en implementeren van ISPS-procedures en –werkinstructies
- Het verzorgen van de opleiding tot Port Facility Security Officers
- Het uitvoeren van ISPS-oefeningen, tests en periodieke audits
In de praktijk zien wij echter het volgende:
- De verplichte ISPS-oefeningen en ISPS-evaluaties worden niet (tijdig) uitgevoerd en gerapporteerd aan de Havenautoriteit;
- De ISPS-oefeningen zijn niet realistisch, een papieren tijger of worden uitgevoerd door de zitten beveiligingsdienstverlener (minder objectiviteit);
- Wijzigingen in de organisatie en inrichting worden niet gemeld en het PFSP wordt niet periodiek geactualiseerd;
- Door gebrek aan onderhoud aan de PFSP is de ISPS-hercerticifering een tijdrovende terugkerende opdracht.
Dit resulteert in problemen tijdens de periodieke controles door de Havenautoriteit wat kan leiden tot extra controles, hogere kosten en in extreme gevallen zelfs tot (tijdelijke) intrekking van het ISPS certificaat.